Sähköinen taloushallinto

Sähköinen taloushallinto yleistyy vauhdilla, kun yhteiskunnan digitalisaatio lisääntyy.

Sähköinen taloushallinto lisää joustavuutta yrittäjän ja tilitoimiston välille. Se nopeuttaa toimintaa, kun materiaali saadaan sähköisesti suoraan järjestelmään eikä ulkopuolisia ohjelmistoja välttämättä tarvita. Tai jos niitä on, ne voidaan helposti liittää ohjelmistoon rajapinnan avulla.

Sähköisessä taloushallinnossa myynnit tehdä suoraan järjestelmään, lähetetään ja seurataan sieltä. Myyntireskontra eli avoimet myyntilaskut kuittaantuvat maksetuksi itsestään sitä mukaan, kun suoritukset näkyvät tiliotteella maksettuna. Helppoa ja yksinkertaista. Yrittäjän täytyy vain laskuttaa asiakkaitaan, ja muu hoituu itsestään.

Myös ostolaskut hoituvat sähköisesti verkkolaskuina, jotka tulevat suoraan ohjelmistoon. Laskutusosoitteena on verkkolaskuosoite, johon tulevat laskut näkyvät suoraan reaaliaikaisesti järjestelmässä. Niiden hyväksyntä ja maksaminen hoidetaan helposti muutamalla klikkauksella. Laskuja voidaan lisätä myös skannauspalvelun kautta tai antaa sähköpostiosoite, johon laskuja voi lähettää. Toki niitä pystyy myös itse käsin lisäämään, jos siihen on tarvetta. Ohjelmisto on joustava ja helppo käyttää.

Voimme yhdessä sopia, miten toiminnot järjestetään. Yleensä yrittäjä hoitaa itse myyntien laskutuksen, sekä ostolaskujen hyväksynnän ja maksamisen. Mutta jotkut haluavat, että me hoidamme kaikki maksut ja seuraamme rahaliikennettä, joten sekin on mahdollista, että tilitoimisto tekee kaiken, jos se on sinun kannaltasi järkevintä.

Sähköisenä taloushallinnon ohjelmistona käytämme Visman Netvisor ohjelmistoa, joka mahdollistaa juuri nämä ominaisuudet ja sinne voidaan luoda erilaisia käyttäjiä aina yrityksen tarpeen mukaan. Sähköisestä taloushallinnosta maksat ohjelmiston käytöstä ohjelmiston tarjoajalle. Mutta se mitä ohjelmisto maksaa, tulee yleensä takaisin säästönä ajassa kirjanpidon puolella.

Kaikki eivät kuitenkaan halua siirtyä sähköiseen maailmaan, ja joskus se ei ole heti edes kannattavaa. Siihen voi kuitenkin siirtyä heti, kun tuntuu, että sille on tarvetta.

Me tarjoamme sinulle mahdollisuuden valita, miten haluat yrityksestä taloushallinnon järjestää. Me tarjoamme myös paperisen kirjanpidon mahdollisuuden. Silloin kirjanpito toteutetaan paperisena ja kaikista tapahtumista pitää olla paperinen tosite, lasku tai kuitti. Voit järjestää myyntilaskutuksen haluamallasi tavalla ja maksaa laskut esimerkiksi suoraan verkkopankissa. Keräät aineiston kasaan ja toimitat sen meille kirjanpidon tekemistä varten. Me teemme kirjanpidon ja ilmoitamme sinulle arvonlisäveron maksutiedot ja hoidamme tarvittavat ilmoitukset verottajalle. Sinä et joudu maksamaan ohjelmistosta erikseen, mutta et myöskään näe itse omaa kirjanpitoasi, sillä silloin aineistot ovat meidän hallinnassa. Toimitamme taloushallinnon raportit aina kirjanpidon valmistumisen jälkeen.

Jokainen voi siis valita oman tarpeen mukaan sähköisen taloushallinnon tai perinteisen taloushallinnon väliltä. Suosittelemme kuitenkin sähköistä taloushallintoa, sillä se on tulevaisuutta ja siinä asiat pysyvät paremmin järjestyksessä, sillä harvemmin mitään hukkuu, toisin kuin paperisessa maailmassa.

Nyt kannattaa tarttua tilaisuuteen ja sähköistää oma taloushallinto meidän kanssamme, niin saat avauksen veloituksetta ja pääset heti tutustumaan tulevaisuuteen.